2012. júl. 9.

RTL, TV2: maradnak analógon?

Az üzleti racionalitás azt diktálná, hogy az RTL Klub és a TV2 ne hosszabbítsa meg a ma lejáró földfelszíni analóg koncesszióját, ám állítólag mégis így tesznek.

2014 utolsó napján mindenképpen véget ér a földfelszíni analóg televíziózás korszaka. Nemzetközi egyezmények szerint ugyanis ekkora szabadon kell hagyni ezeket a frekvenciákat. A jelenlegi analóg kínálat két legvonzóbb tagjának, az RTL Klubnak és a TV2-nek azonban már ma lejár a földfelszíni koncessziója. Úgy tudni azonban, hogy meghosszabbítják a földi analógon való jelenlétüket.

Erre a médiatörvény lehetőséget ad, hiszen amennyiben az analóg lekapcsolás előtt ér véget a médiaszolgáltatási jogosultságuk, úgy a csatornák kérhetik, hogy a digitális átállásig ideiglenes hatósági szerződést kössön velük a hatóság. A maradásért cserébe jelentős díjkedvezményt kaphatnak, hiszen már közel sem ér annyit az analóg tetőantennák révén elérhető nézői kör, mint korábban.

Miért maradnak?

Pusztán az üzleti logika alapján sok dolog már nem köti már a két nagy kereskedelmi csatornát az analóg földi rendszerhez. Jelenleg a két csatorna fejenként nagyságrendileg évi kétmilliárd forint koncessziós díjat fizet, továbbá ugyanekkora összeget pengetnek az Antenna Hungáriának az analóg földfelszíni műsorszórásért. Azaz egycsapásra megszabadulhatnának négy-négy milliárd forintos kiadástól.

Sőt, a médiatörvény csak addig tiltja a két nagy csatornának, hogy pénzt kérjenek a szolgáltatóktól a műsoruk továbbításáért, amíg analógon sugároznak. Azaz teljesülhetne a csatornák régi nagy álma és a kábeles és műholdas műsorterjesztőktől milliárdos bevételt kasszírozhatnának.

Antennás tévézők

Jelen állás szerint körülbelül 530-540 ezer olyan háztartás van, amely csak analóg földfelszíni vételre van berendezkedve. A médiahatóság megrendelésére készült felmérés szerint ennek a körnek a zömét a társadalom leginkább hátrányos helyzetű rétege alkotja. A tipikus analóg szobaantennás háztartás tagjai 60 évnél idősebbek, alacsony iskolai végzettségűek, anyagi nehézségeik vannak és kistelepülésen élnek.Ezeknek a háztartásoknak a 40 százalékában ráadásul még nem is hallottak a digitális átállásról, 36 százalékuk hallott már róla, de nem érdekli, mindössze 24 százalékot tesz ki azoknak az aránya, akik már informálódtak arról, hogy milyen műsorvételi lehetőségeik lesznek az analóg lekapcsolás után.

Forrás: mmonline

Published with Blogger-droid v2.0.6